Poveste organizaţională cu Regele Arthur

Unul dintre colaboratorii Leadder a fost promovat în funcţia de director general și m-a întrebat ce ar trebui să facă în primele câteva săptămâni și care ar trebui să fie principalele direcţii de lucru în primele luni ale mandatului.

Întrebare provocatoare! Închide ochii pentru o clipă, ce ai fi răspuns în locul meu?

I-am recomandat să citească „Factorul Merlin – Chei către regatul organizaţional”, scrisă de talentatul autor Charles E. Smith în 1995, o mică parabolă foarte utilă pentru corporaţii (cartea a fost publicată în limba română în 2001 la Editura Codecs).

sabia Excalibur

Aventurile Regelui Arthur sunt legate de legendă, de Cavalerii Mesei Rotunde, de consilierul și mentorul său – vrăjitorul Merlin, și de sabia Excalibur care l-a ajutat mereu să iasă învingător în bătălia cu monștri, dragoni, și armate de inamici. Sunt condimentate cu pasiune, curaj, și gelozie, prin povestea reginei Guinevere și a cavalerului Lancelot – simbol al cavalerismului prin loialitate și romantism. Masa rotundă este punctul în jurul căruia se desfășoară viaţa la curtea Regelui Arthur, acolo unde se adună cei mai curajoși cavaleri pentru a pune la cale expediţii războinice, turnee, pentru a sărbători sau pentru a povesti cele mai curajoase evenimente din călătoriile lor. Dovezile istorice lipsesc, toate sunt personaje literare și ficţiuni.

Dovezile arheologice, în special, certifică existenţa locurilor în care au loc aventurile eroilor noștri: Tintagel, socotit locul de naștere al regelui Arthur, Cadbury, locul curţii regale Camelot, și Glastonbury, pe insula Avalon, locul morţii lui Arthur. În acest spaţiu real se suprapun poveștile imaginate, în care Masa Rotundă este un centru ideal, simbol al egalităţii cavalerilor și al unirii lor. Cea mai mare și glorioasă provocare a lor a fost să găsească Sfântul Potir sau Graalul, simbolul abundenţei, al cunoașterii, păcii, și fericirii. Totul se petrece undeva în secolele V-IV d.Hr., poveștile răspândindu-se mai ales în secolele XI-XII.

Arthur este directorul general, Merlin este consultantul lui, cavalerii sunt echipa de conducere, și, desigur, lucrurile se întâmplă în jurul Mesei Rotunde.

În legenda lui Arthur, Glastonbury simbolizează orașul vizibil, iar Avalon orașul invizibil, deși ambele ocupă același teritoriu fizic. Corporaţia de astăzi include și ea, de asemenea, două dimensiuni! Doar câţiva, printre care și Merlin, știu să-și găsească drumul între cele două. După cum spune Smith, Merlin ne ajută „să experimentăm și să trăim în Glastonbury și Avalon în același timp, ne îndrumă să ne transformăm munca zilnică într-o aventură extraordinară, în care expresia personalităţilor individuale și succesele materiale se reunesc într-o singură intenţie strategică . . .  Atunci Merlin dispare: scopul lui Merlin este să-și facă treaba atât de bine încât să nu mai fie nevoie de el.”

Unificarea celor două regate, modul de a funcţiona simultan în Avalon și Glastonbury, este un deziderat organizaţional, este Graalul. După Smith, „Glastonbury se confruntă cu realitatea obiectivă a organizaţiei, cu lucruri tangibile și măsurabile. Avalon este preocupată de realităţi relaţionale, care nu sunt nici fizice, nici măsurabile. Fără Glastonbury, o corporaţie nu poate oferi produse și servicii clienţilor săi. Fără Avalon, ea nu va avea inimă și suflet”. „Glastonbury cere performanţă și rezultate, Avalon cere sprijin emoţional”, iar într-o organizaţie de succes este nevoie de ambele. „Reingineria proceselor are loc în Glastonbury, schimbarea culturală are loc în Avalon”, iar revitalizarea unei organizaţii are nevoie de amândouă.

„Organizaţiile sunt sisteme care – în timp – se deplasează în mod natural la niveluri mai înalte de complexitate.” Organizaţia răspunde la acţiunile celor care o conduc. Acest principiu profund are un corolar provocator: „pentru a schimba sau revitaliza fundamental o organizaţie, modul în care acţionează liderii trebuie schimbat”.

Intenţia unui lider îi modelează răspunsul către echipă. La fel, „intenţia colectivă a membrilor organizaţiei modelează răspunsul lor colectiv. Atunci când o astfel de intenţie este „strategică”, în sens de business, devine posibilă o nouă modalitate de planificare a activităţii viitoare, care înlătură multe blocaje din trecut”.

„Cea mai mare provocare cu care se confruntă liderii de afaceri de astăzi este să-și câștige capacitatea de a conduce și de a gestiona schimbarea, într-o lume în care clienţii, concurenţii și factorii externi acţionează convergent spre impunerea unor schimbări aproape de la o zi la alta. Abordarea lui Merlin m-a ajutat să înfrunt această provocare și m-a înzestrat cu unul dintre cele mai eficace instrumente pe care le-am întâlnit vreodată în domeniul filosofiei de management” (John K. Russel, MD, Sales & Marketing, Rover Group LTD).

Mai actual ca oricând!


Un articol scris de: