Despre lideri, din nou… sau ce face „șeful perfect”

Managerii dintr-o firmă cu antreprenoriat românesc în care am lucrat cu plăcere doi ani au participat la un atelier de lucru cu tema identificării de trăsături ale unui manager ideal. Ţinta atelierului a fost să comparăm realitatea curentă cu un profil ideal și să stabilim un plan de dezvoltare managerială în companie.

Fără pretenţia că le-au identificat pe toate, împărtășesc cu voi ceea ce au găsit, în completarea articolului Monicăi – Despre lideri, cu bucurie, publicat aici recent.

Iată ce face un manager ideal, în viziunea foștilor mei colegi:

1. Oferă feedback* pozitiv și constructiv

*Pe scurt, feedbackul este suma informaţiilor despre comportamentul și performanţa trecută, care este oferit în prezent și intenţionează să schimbe performanţa viitoare.

2. Transmite mesaje clare, consecvente

Este foarte clar în ceea ce îmi cere să fac. Întotdeauna se asigură că știu cum se face lucrarea.   

3. Deleagă în mod permanent

Mă deleagă să rezolv probleme care sunt în sarcina sa; mă ajută să mă dezvolt profesional.

4. Analizează problemele și caută soluţii pentru ele

Nu caută vinovaţi. Ori de câte ori se întâmplă un incident sau apare o neconformitate, organizează o întâlnire cu cei care au fost implicaţi, analizăm împreună ce s-a întâmplat, identificăm cauzele principale, facem un plan de acţiune și – în final – fiecare știe ce are de făcut, pentru evitarea neconformităţii.

5. Separă dezvoltarea personală a angajatului de problemele profesionale curente

Când îmi cere să execut o sarcină nouă, îmi arată cum se face. Este interesat(ă) de dezvoltarea mea pe termen lung. Mă încurajează să particip la proiecte diferite. Sarcinile curente le discutăm separat.

6. Îmi acordă libertate

Mă încurajează să fac lucrurile așa cum vreau eu. Discutăm numai rezultatul final. Dacă am mai multe variante, mă îndeamnă să găsesc argumente pro și contra pentru fiecare; alegerea soluţiei îmi aparţine.

7. Este vesel(ă)

Își păstrează atitudinea pozitivă, pe toată perioada zilei, indiferent de problemele cu care se confruntă.

8. Este calm(ă) în orice împrejurare

Nu se supără niciodată. Nu ridică tonul. Nu reproșează. Îmi spune că data viitoare o să reușesc. Îmi transmite încredere.

9. Are răbdare cu mine

În primul rând, mă ascultă. În al doilea rând, chiar când greșesc sau nu-mi fac complet treaba, îmi arată numai „partea plină a paharului”.

10. Îmi transmite feedback negativ numai în particular

Când este obligat(ă) de împrejurări să-mi spună ceva ce nu-mi convine, o face numai între patru ochi. În public, îmi transmite numai laude și aprecieri.

Atelierul a fost moderat de Dan Cantaragiu, Managing Director la Leadder.


Un articol scris de: