Despre lideri, cu bucurie

Zilele trecute a fost Ziua Internaţională a Fericirii. Am aflat de la radio în cele aproape opt ore pe care le-am petrecut pe drum între București, Sibiu și înapoi la București. Din diversele definiţii ale fericirii enumerate de diverși vorbitori una mi-a atras în mod deosebit atenţia:

Fericirea este ceea ce simt atunci când ajung la serviciu și șeful zâmbește

Atât de simplu să fie? Ei bine, pare simplu să o formulezi, dar greu de aplicat pentru cei mai mulţi dintre noi. Majoritatea liderilor cu care am discutat își doresc, la rândul lor, să aibă mai mult timp pentru ceea ce contează cu adevărat… adică pentru ceea ce îi face fericiţi?!

Ce se întâmplă în realitate? De ce uităm cât de important este atât pentru noi cât și pentru cei din jurul nostru să ne vadă zâmbind? Un răspuns simplist ar fi pentru că suntem foarte ocupaţi, sau nu venim la serviciu pentru a fi fericiţi, ci pentru a munci, sau că pentru a zâmbi trebuie să avem un motiv.

Leadershipul și starea de bine

Discutând de-a lungul timpului cu mulţi dintre studenţii care au parcurs programele noastre de leadership, una din principalele realizări pe care le-au menţionat era legată de faptul că odată ce au început să-și planifice activităţile au găsit timp pentru a se bucura de familie, de hobby-uri, de prieteni, de citit, de mers la spectacole… Aceste realizări personale s-au reîntors în zona de business și au contribuit atât la creșterea productivităţii cât și la o atmosferă plăcută la birou.

Din fericire, instrumentele care să ne ajute să generăm o schimbare ca cea prezentată în paragraful anterior există și sunt ușor de folosit de către fiecare dintre noi. În primul rând trebuie să fim conștienţi că pentru a deveni o versiune mai bună a noastră trebuie să începem să facem anumite lucruri diferit.

Odată ce identificăm ce anume vom face diferit urmează partea cea mai grea, respectiv să începem și să repetăm în mod consecvent acea acţiune sau activitate până ce o transformăm într-un nou obicei. Exemple de acţiuni care transformate în obiceiuri au impact imediat asupra productivităţii și asupra stării de bine sunt: planificarea, lucrul cu obiective scrise, ședinţele programate în avans cu agendă clar stabilită, întâlnirile cu prietenii sau cu familia extinsă, iar lista poate continua în funcţie de priorităţile fiecăruia.

Ce fac liderii adevăraţi diferit?

Este foarte probabil ca în funcţie de experienţele trăite de fiecare dintre noi să avem răspunsuri diferite la această întrebare. Câteva dintre acestea ar putea fi:

  • Liderii adevăraţi sunt cei care au încredere în noi
  • Lider e cel căruia îi pasă
  • Mă ajută să cresc și să învăţ
  • Îmi ia apărarea

Oare ce fac liderii adevăraţi atunci când  ajung acasă și nu mai sunt lideri? Răspunsurile nu variază foarte mult faţă de cele menţionate mai sus. Liderii adevăraţi sunt la fel și în relaţiile cu familia sau cu prietenii pentru că sunt autentici. Leadershipul nu este o meserie, ci este un mod de a fi bun-mai bun-cel mai bun, atât în plan personal cât și în plan profesional.

Am scris acest articol pentru că am certitudinea că fericirea este atributul stării de bine și starea de bine o regăsim atunci când avem în jurul nostru lideri vizionari, inovatori, care ne ajută să ne dezvoltăm continuu astfel încât să avem șansa să devenim la rândul nostru lideri.

Leadershipul se poate învăţa, dar el va exista cu adevărat doar la cei care au atitudinea și îndrăzneala de a face lucrurile altfel și de a zâmbi pentru a-i face pe cei din jurul lor fericiţi, chiar și atunci când le este greu.


Un articol scris de: