Cum pot 5 monede să crească implicarea și retenţia într-o echipă

Pornesc în construirea acestui articol inspirându-mă din ultimul studiu realizat de Gallup în 2022. Gallup este o companie americană de analiză și consultanţă fondată de George Gallup în 1935, companie care este cunoscută în întreaga lume pentru sondajele de engagement. Cum este definit engagementul potrivit lui Gallup? Engagementul angajaţilor este definit ca implicarea și entuziasmul angajaţilor în muncă și la locul lor de muncă.

Conform ultimului studiu Gallup din 2022, doar 21% dintre angajaţi se consideră – la nivel global – implicaţi la muncă. În România, acest procent este 33%. Adică doi din trei angajaţi vin la muncă, pleacă de la muncă și atât. Dacă ne referim la productivitate, un angajat dedicat realizează la fel de multe lucruri cât 3 angajaţi neimplicaţi. Este normal să ne preocupe, așadar, creșterea nivelului de implicare a angajaţilor.

Sursă: Gallup, State of the Global Workplace: 2022 Report

70% din variaţia în nivelul de engagement al oamenilor din echipă este determinată doar de către manager

Iată o primă concluzie extrem de interesantă adusă de acest studiu. 70 % este un procent uriaș. Dacă ne raportăm la această concluzie, avem o oportunitate imensă. Doar managerul poate influenţa cu un procent covârșitor nivelul de engagement al oamenilor.

Cum? În primul rând, ca nivel de conștientizare, apoi de asumare responsabilă de către manager a energiei pe care o aduce în spaţiul în care lucrează, în spaţiul echipei pe care o coordonează.

În realitate, deși apar multe discuţii legate de work-life balance, de săptămâna de lucru de 4 zile, de remote work, cel mai mare impact în engagementul oamenilor îl reprezintă ceea ce se întâmplă la muncă, în timpul orelor de lucru. Liderii la aceste aspecte ar trebui să se uite pentru a crea un impact real în engagementul oamenilor lor.

Folosindu-mă de concluziile acestui studiu, intenţionez doar să subliniez importanţa conștientizării impactului pe care îl are un manager în nivelul de engagement al echipei. Din momentul în care coordonezi o echipă, ca manager, trebuie să conștientizezi și să devii responsabil de energia pe care o aduci în spaţiul în care lucrează, în spaţiul echipei pe care o coordonezi.

„Primești exact ceea ce oferi” sau Regula de Aur

Se spune că unii oameni luminează camera când intră în încăpere, alţii când ies. Ce putem face în acest sens? În primul rând, să conștientizăm acest lucru, iar în al doilea rând, să înţelegem că orice relaţie funcţionează pe sistemul „primești exact ceea ce oferi”. Din acest punct de vedere, în programul nostru Becoming Your Best, vorbim despre principiul Regulii de Aur. Cum se aplică asta? Este mai mult decât simplu, cel puţin la nivel teoretic – tratează-i pe ceilalţi cum ţi-ar plăcea ţie să fii tratat. „Oamenii vor uita ce ai spus, vor uita ce ai făcut, dar nu vor uita cum i-ai făcut să se simtă”, spunea Maya Angelou.

Iar aici, te invit să te gândești la câteva acţiuni prin care poţi aplica acest principiu în relaţie cu echipa pe care o coordonezi: de la sărbătorirea loialităţii colegilor până la a nu lăsa să treacă neobservată ziua de naștere sau un eveniment important din viaţa lor sau pur și simplu sărbătorirea unui succes de echipă. Când ai făcut asta ultima oară? Pot părea lucruri mărunte (deși nu sunt), însă în special aceste lucruri mărunte creează o energie pozitivă în jurul lor.

Referindu-ne la spaţiul de lucru (și când spun spaţiu, mă refer la întreg ecosistemul, nu doar la spaţiul fizic), există – conform aceluiași studiu – o corelaţie puternică între nivelul de engagement și recunoașterea semnificativă și adecvată pentru munca depusă. Recunoașterea (când este făcută corect) are un impact pozitiv asupra multor aspecte ale vieţii personale și profesionale a unui angajat. Chiar și oamenii care spun că nu vor recunoaștere experimentează o creștere a angajamentului, a bunăstării și a sentimentului de apartenenţă atunci când sunt li se oferă recunoaștere.

Alte două concluzii ale studiului Gallup sunt acestea:

– Angajaţii care sunt ferm de acord că primesc recunoașterea potrivită pentru munca pe care o desfășoară sunt de 4 ori mai probabil să spună că există cineva la locul de muncă care le încurajează dezvoltarea

– Angajaţii care sunt ferm de acord că primesc recunoaștere „autentică” au șanse de 5,2 ori mai mari să vizualizeze o cale de creștere în organizaţia lor.

Cele 5 monede

Folosindu-mă de concluziile acestui studiu, intenţionez să subliniez și impactul recunoașterii semnificative și adecvate a muncii depuse.

În recunoaștere, nu este cazul de modestie. Iată câteva recomandări:

Arată-ţi recunoașterea

Nu te sfii, ca manager, să îţi arăţi recunoașterea. Nu îţi este în rutină? Iată cum pot 5 monede să crească engagementul, dar și implicarea și retenţia angajaţilor și ceea ce recomand celor cu care lucrez pentru a-i ajuta să își formeze acest obicei.

Te invit să faci astăzi acest exerciţiu. Ia 5 monede și pune-le în buzunarul drept. Aceste 5 monede reprezintă 5 ocazii diferite de recunoaștere. Fii conștient de cele 5 monede din buzunarul drept. Pe măsură ce oferi recunoaștere celor cu care lucrezi, mută câte o monedă din buzunarul drept în cel stâng. Ar trebui, astfel, ca la final de zi, buzunarul drept să rămână gol, iar cel stâng să devină plin. Asta înseamnă că ai respectat primul pilon al recunoașterii – ai arătat-o. Repetă această acţiune până când devine un obicei.

Oferă recunoaștere specifică

Recunoașterea eficientă ar trebui să fie mai specifică decât: „bravo, bună treabă!”. Și nu se reduce nici la „ești cel mai tare!”. Ar trebui să fie specifică. Pentru un angajat nou, recunoașterea poate lua forma unei aprecieri a simplului fapt că și-a dezvoltat o nouă aptitudine. Pentru un angajat senior, recunoașterea poate lua forma unei aprecieri a valorii aduse de o idee de optimizare.

Personalizeaz-o

Am folosit doi termeni – recunoaștere semnificativă și recunoaștere adecvată. Cea semnificativă se referă la adaptarea tipului de recunoaștere cu impactul muncii depuse, iar recunoașterea adecvată se referă la alegerea tipului de recunoaștere relevant pentru fiecare angajat în parte, adică „customizarea” recunoașterii.

Am văzut cazuri în care, în semn de recunoaștere a unei performanţe de top, angajaţii erau invitaţi să vorbească în plen în faţa colegilor. Terifiant pentru unii dintre ei, antrenant pentru ego pentru alţii. Cea mai simplă întrebare pentru a înţelege ce anume consideră fiecare că este semnificativ și adecvat este aceasta: „Ce anume ar trebui să fac eu, ca manager, pentru ca tu să simţi că îţi este apreciată și recunoscută muncă/meritele/efortul?”

Ascultând răspunsul, poţi construi. Oamenii sunt diferiţi, vor răspunde diferit la această întrebare pentru că nevoile lor sunt diferite. Iar rolul nostru ca manageri este să fim preocupaţi de a pune această întrebare și de a cunoaște „butoanele roșii” la care oamenii din echipele noastre răspund.

Transformă recunoașterea într-un mod de lucru

Dacă oamenii din echipă te vor vedea că treci monedele dintr-un buzunar în altul eficient și constant, vor copia modelul și îl vor folosi și ei în comportamentul lor organizaţional. Îţi vor împrumuta „monedele”.

Iată cum pot 5 monede să crească nivelul de engagement și implicit de implicare și retenţie într-o echipă.

Nu uita că 70% din variaţia de engagement a unei echipe este influenţată de către manager!

Referinţe:

Gallup, Inc. „State of the Global Workplace Report.” gallup.com, septembrie 2022, https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace-2022-report.aspx.

Suellentrop Austin and Bauman E. Beth. „How Influential Is a Good Manager?” gallup.com, iunie 2021, https://www.gallup.com/cliftonstrengths/en/350423/influential-good-manager.aspx.

 


Un articol scris de: