Inspiraţia acestui articol vine din cel mai longeviv studiu longitudinal realizat de Universitatea Harvard, care a urmărit 2000 de indivizi și familiile lor timp de 90 de ani. Cercetarea, coordonată de psihiatrul Robert Waldinger, Director al Harvard Study of Adult Development, a avut ca obiectiv să afle ce îi face pe oameni fericiţi pe termen lung și cum influenţează munca lor acest lucru.
Descoperirea principală a studiului este aceea că există o relaţie direct proporţională între calitatea relaţiilor și calitatea vieţii – atât fizice, cât și emoţionale. Practic, persoanele care au cele mai calde relaţii și o conexiune autentică cu alte persoane din viaţa lor sunt cele care rămân mai sănătoase și trăiesc mai mult. De asemenea, studiul a concluzionat că găsirea unui loc de muncă considerat semnificativ este un factor important pentru bunăstarea și fericirea angajaţilor.
În ceea ce privește relaţiile de muncă, studiul arată că persoanele care sunt mai implicate în munca lor și simt că munca lor este mai satisfăcătoare sunt cele care au cel puţin un prieten la locul de muncă, cel puţin o persoană cu care pot vorbi sau au o relaţie autentică.
Ce stă la baza acestor relaţii? O comunicare eficientă este esenţială în stabilirea și menţinerea unei relaţii sănătoase la locul de muncă. Dacă sunteţi manager – când aţi oferit ultima dată sugestii subordonaţilor voștri despre cum ar putea să își îmbunătăţească performanţa sau relaţiile cu ceilalţi? Sau când aţi primit ultima dată sugestii care să vă ajute să vă dezvoltaţi?
Feedbackul este un astfel de instrument important pentru a îmbunătăţi performanţa și relaţiile cu colegii de muncă – de care cu toţii avem nevoie. În cultura românească, feedbackul este adesea primit foarte critic și oamenii sunt sensibili la critică. Din acest motiv, este adesea evitat. În plus, abordarea clasică de tip „sandvici” (pozitiv, negativ, apoi pozitiv din nou) nu este întotdeauna eficientă și poate fi incomodă.
Pentru a depăși aceste probleme, vă propun o tehnică de feedback numită Continuă-Start-Stop. În cadrul acestei tehnici, feedbackul este împărţit în trei categorii:
- Continuă: lucruri care merg bine și care ar trebui să continue
- Start: lucruri care nu se întâmplă încă, dar ar trebui să înceapă
- Stop: lucruri care nu funcţionează bine și ar trebui oprite.
Această tehnică de feedback este un mod practic și eficient de a oferi idei și sugestii fără a răni sentimentele cuiva. Iată cum arată o fișă de Continuă-Start-Stop completată pentru unul dintre subordonaţii mei:
Vă invit să vă gândiţi la un subordonat sau un coleg pentru care să completaţi o fișă Continuă-Start-Stop ţinând cont de cele de mai sus, dar și de câteva sfaturi suplimentare:
– Alocaţi suficient timp pregătirii pentru o discuţie pe baza acestui instrument (pregătiţi din timp sugestiile și ideile pentru fiecare aspect – continuă, start, și stop)
– Fiţi foarte specifici(e) în exprimare. Faceţi referire doar la comportamente concrete, observabile, specifice, nu la persoană.
– Folosiţi o discuţie faţă-în-faţă pentru a aplica acest instrument, dar întrebaţi-vă de fiecare dată – dacă aţi trimite aceste formulări pe e-mail, sunt ele suficient de clare, concrete, specifice încât să nu lase loc de interpretări?
– Ceea ce veţi completa la Start să nu se repete ca negaţie la Stop (exemplu de așa nu: Start: vino la timp la ședinţe, Stop: nu întârzia la ședinţe)
Personal, am utilizat metoda aceasta și cu copilul meu, și de fiecare data am găsit-o foarte valoroasă. O altă variantă în care se poate folosi această metodă în 3 pași este de a solicita feedback despre propria performanţă sau despre departamentele pe care le coordonaţi.
Metoda Continuă-Start-Stop este un instrument util pentru a oferi feedback într-un mod constructiv și non-intruziv.
Referinţe:
„Work Insights from the World’s Longest Happiness Study”. HBR IdeaCast. Harvard Business Review podcast, episod 892 din 10 ianuarie 2023, https://hbr.org/podcast/2023/01/work-insights-from-the-worlds-longest-happiness-study
Waldinger, Robert J. și Marc S. Schulz. The Good Life: Lessons from the World’s Longest Scientific Study of Happiness. Simon & Schuster, 2023.
Shallenberger, Steven R. Becoming Your Best: Cele 12 principii ale liderilor de succes. traducere Ioana Fotescu. Editura Didactica Publishing House, 2021.
Un articol scris de:
Nicoleta și-a început cariera în cadrul departamentului de HR al Flanco, în 2004. Ca Director de Resurse Umane și membru al Boardului de Directori, responsabilitățile ei actuale includ, pe de o parte, coordonarea întregii activități de HR în cadrul Flanco Retail, o echipă de peste 1400 de oameni, și pe de altă parte, contribuția directă la deciziile strategice ale companiei.
A absolvit în 2021 școala de coaching One2Coach, iar din 2022 s-a alăturat echipei Leadder și este Trainer certificat Becoming Your Best.